12 april 2021

Veiligheidseisen voor kantoormeubelen

"Werk zoveel mogelijk thuis" is nog steeds het advies van de Nederlandse overheid. Thuiswerken is momenteel de norm en blijft dit de komende periode waarschijnlijk ook. Werken aan een eettafel en een eetkamerstoel leek medio maart 2020 geen probleem te zijn zolang dit maar tijdelijk was. Voor langdurig gebruik zijn ergonomische werktafels en stoelen echter essentieel om de gezondheid van werknemers te behouden. Veel leveranciers spelen daarom in op de stijgende behoefte aan thuiswerkmeubelen.

Verhandelt u kantoormeubelen op de Nederlandse of Europese markt? Dan dient u te voldoen aan de wettelijke veiligheidsvereisten.

Kantoorbureaus en kantoorstoelen vallen onder het wettelijk kader van de Richtlijn Algemene Productveiligheid 2001/95/EG. Deze richtlijn stelt dat alle producten die op de markt worden gebracht veilig moeten zijn. Aan de hand van de volgende Europese normen kunt u laten toetsen of uw producten aan de wettelijke eisen voldoen.

  • EN 527-1:2011 Kantoormeubelen – Werktafels en bureaus – Afmetingen
  • EN 527-2:2016+A1:2019 Kantoormeubelen – Werktafels en bureaus – Sterkte, duurzaamheid en veiligheidseisen
  • EN 1335-1:2020 Kantoormeubelen – Kantoorstoelen – Afmetingen
  • EN 1335-2:2018 Kantoormeubelen – Kantoorstoelen – Veiligheidseisen

Voor kantoormeubelen die specifiek voor de Nederlandse bevolking bestemd zijn, is het aanbevolen om de praktijkrichtlijn NPR 1813 te gebruiken waarin de maatvoering van de werktafels en kantoorstoelen volgens de gemiddelde lengte van de Nederlandse bevolking aangepast is.

De bovengenoemde Europese normen dekken uitsluitend de fysische, mechanische en de ergonomische gevaren van de kantoorbureaus en kantoorstoelen af. Verschillende configuraties, ontwerpen en extra functies kunnen andere risico’s met zich meebrengen. Een product met elektronische functies moet bijvoorbeeld voldoen aan aanvullende vereisten uit verordeningen of richtlijnen op dat gebied. Door het uitvoeren van een risicoanalyse kunt u ook alle elektrische, chemische en milieu gerelateerde gevaren in kaart brengen. Dit is belangrijk om de juiste aanvullende vereisten vast te kunnen stellen.

Ondersteuning nodig?

Verkoopt u kantoormeubelen op de Europese of Nederlandse markt en heeft u vragen over de wettelijke vereisten? Précon kan u ondersteuning bieden bij het inzichtelijk maken van de vereisten voor uw product. Neem contact met ons op via +31 30 65 66 010 of info@precon.group. U ontvangt van ons een vrijblijvende offerte.

Inschrijven nieuwsbrief Blijf op de hoogte